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Geschrieben

Hello,

I'm about to shorten my PK XL steering column.

Could anyone give me the original angle of the lever ? (wheel in the air)

anglefourche.jpg

Right now the lever is too horizontal, so the wheel is about 1cm backwards.

img2538mu.jpg

Geschrieben (bearbeitet)

I have the S&S part (-18mm) and a own plate (-18mm) so -36mm on the RS24.

Here are few tests to see what the angles would look like.

Steering column 19mm shorter:

19mm.jpg

Steering column 30mm shorter:

30mmf.jpg

Steering column 35mm shorter:

35mma.jpg

Bearbeitet von keuk
Geschrieben (bearbeitet)

Hi Keuk!

I think, that the angle to the street is more important!

While damping, the wheel is rotating around the fork. When you are shortening the damper to much (so that the lever is parallel to the street) you will get in trouble because your getting less castor while breaking.

This will cause a very nervous braking behaviour.

In your position, i would check for the angle of the lever to the ground, not to the fork.

:cheers:

Tim

P.S. (measured on my shortened PK fork with shortened damper ~110°)

Bearbeitet von Tim Ey
Geschrieben (bearbeitet)

Thank you for the answer Tim,

Now, with the wheel on the ground and me on the scooter, the angle is almost 90°.

angleae.jpg

Bearbeitet von keuk
Geschrieben

Have a seat on your handlebar :-)

When the lever is allmost parallel to the ground - I would take 1-1.5cm out of the fork. I dont with how much g you can brake, and how the force on your frontwheel behaves, but i think it must be round about the weight you get while sitting on the handlebar.

Any other opinions?

Geschrieben (bearbeitet)

Ah, ok. Wrong translation. Yes, I am talking about trail.

When you have an other point of view on this, please let us know. Whats wrong about my thoughts?

Bearbeitet von Tim Ey
Geschrieben

I think the points you made are perfectly valid, I just couldn't makes sense of "castor". Plus I think it possible to decelerate with more than one G.

Maybe it would be possible to do a dummy setup to check which starting angle would be the best for the full suspension travel to chance trail the least? I mean with the trailing link in a line with the fork leg the wheel elevation curve is likely to change trail quite a bit, whereas with the link starting around 90° or thereabout it would have comparatively little effect in that respect. I'm to thick to check that without resorting to the dummy setup solution. Does that make sense?

Geschrieben

Question is how much effect you really notice in practical track use. This summer I mounted a SIP damper for PK to a std PX fork. It looks almost like your fork now. About parallel to street level when driving - trail is biggest possible, running very stable. When braking or having bumps trail gets smaller but steering is getting not nervous (at least i don't notice). I guess the shorter you make the column, less directional stability you get. I wouldn't expect too much effect on damping behaviour.

Geschrieben

Well I'll try the 30mm first as a dummy. The 35mm looks a bit too much.

I have the S&S part (-18mm) and a own plate (-18mm) so -36mm on the RS24.

Here are few tests to see what the angles would look like.

Steering column 19mm shorter:

19mm.jpg

Steering column 30mm shorter:

30mmf.jpg

Steering column 35mm shorter:

35mma.jpg

Geschrieben (bearbeitet)

Perfect, I have just cut the column, now I need to make machine a part to put inside, what thickness are you guys usually using ? 2mm? 3mm? More ? There was a thread talking about that but I'can find it...

Bearbeitet von keuk
Geschrieben

It's only there to centre the whole thing, so 2mm is plenty, I'd say. Best chamfer the cut ends so that you end up with a V-groove which is easy to fill with weld then.

Geschrieben

Hello,

I'm about to shorten my PK XL steering column.

Could anyone give me the original angle of the lever ? (wheel in the air)

anglefourche.jpg

Right now the lever is too horizontal, so the wheel is about 1cm backwards.

I think you're asking for the wrong angle in this context. The more interesting position is the angle with zero travel of the shock left. After your modification, that angle should be about the same as stock, or at least not that far from it. If you should happen to overdo things, your lever might get pulled to horizontal when braking thus pulling on the shock, and you don't want that as it diminishes braking efficiency.

Geschrieben

Interesting point of view. So I should compress the shock at the maximum, and ensure that the lever is just before horizontal position (arround almost90°/column) to have a good breaking effixiency right ?

Geschrieben

I think you can go a little beyond this point without running into negative effects. Unfortunately I lost my notes from when I shortened my fork and shock a couple of years ago. In most of these cases, the shock travel will be reduced a little if the shock is shortened.

I did the following:

  • stock fork and shock, shock mounted in stock position, compressed to maximum, took a picture of the angle, took a test ride (brake)
  • stock fork and shock, shock mounted in the above position, again compressed to maximum, took a picture of the angle, took a test ride (brake)

this setup showed to be less likely to dive when hitting the brakes hard without negative effects that I could feel. It became the setup of my race scooter (and many others are driving like that as well)

  • stock fork and shortened shock, shock mounted in the above position, again compressed to maximum, took a picture of the angle, took a test ride (brake)

that was too much, felt like you're on a ship in stormy weather when braking. also, braking performance suffered quite a lot.

So, for my shortened fork, which was to be run with a shortened shock with shorter travel than stock, i calculated how much the fork had to be shortened to end up in the position I liked when the shortened shock was fully compressed. If you lose shock travel by shortening it, it is never the same amount that you have to shorten your fork if you want to end up in the same position.

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    • Jetz hör halt auf....dann gehts wieder von vorn los....  
    • Hallo zusammen! Ich bin neu hier in der Gruppe und generell in der Vespa-Welt. Ende letzten Jahres konnte ich meine erste Vespa kaufen – eine XL2 Kat, die seit 20 Jahren nicht mehr auf der Straße war. Sie ist aber in einem wirklich guten Zustand und springt immer sofort an. Jetzt möchte ich den Motor ausbauen, etwas reinigen und wieder fit machen. Danach plane ich, sie in den Originalzustand zurück auf die Straße zu bringen. Allerdings bin ich bisher eine 125ccm Piaggio gefahren und bewege mich hauptsächlich in Wien. Ich habe das Gefühl, dass mir die Leistung bald nicht ausreichen wird, deshalb würde ich sie gerne etwas tunen – aber so, dass es optisch kaum auffällt und nicht verdächtig wirkt. Mein Ziel ist es, mich besser dem Verkehr anpassen zu können. Ich habe an einen VMC RVA 100 Zylinder mit einem 19er Dell’Orto Vergaser, eine 3.00 Übersetzung und einen Sito Plus Auspuff gedacht. Alles andere würde ich gerne original lassen, damit ich sie jederzeit zurückbauen kann. Meine Frage ist: Wäre das eine sinnvolle Kombination? Mein Ziel ist eine maximale Geschwindigkeit von ca. 70 km/h mit ordentlicher Beschleunigung. Ich fahre zu 95 % in der Stadt, meistens mit 50-60 km/h, aber im morgendlichen Stau schlängle ich mich oft zwischen den Autos durch. Worauf sollte ich achten? Wird das mit diesen Teilen ein einfaches Plug-&-Play-Setup? Oder wäre eine 3.00 Übersetzung zu lang, und eine 3.5 wäre die bessere Wahl? Muss die Zündung angepasst werden? Gibt es sonst noch etwas, das geändert oder angepasst werden muss? Danke im Voraus für eure Meinungen!
    • Der Erhalt jeder J ist wünschenswert! Preise im Keller & Ersatzteile zu teuer (meine Meinung). Wenn du da jetzt einen anderen Motor implantierst und sie wieder auf die Straße bringst, super! Halt uns auf den Laufenden!  
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